Pengalaman Odontektomi (bedah mulut) bagian ke-2

April 19, 2019

Terakhir saya nulis tentang odontektomi itu tahun 2013. Baru di tahun 2017 saya cabut geraham bungsu lagi, dan baru tahun 2019 saya menuliskan tentang pengalaman 2 tahun yang lalu wooooowwww lemot sekali apdetnya ya hahahahaha..

Banyak sekali yg komen di postingan saya kemaren (odontektomi bagian pertama), menanyakan nomor hape dokter gigi yang menangani bedah mulut saya, tarifnya, dan prosesnya. Sampe ada ada pending 22 comments, waiting for approval. Maafkan saya, ga bisa balesin satu-satu. Jujur, inipun sudah banyak yang lupa. Misal tarifnya untuk cabut per gigi berapa.

IMG_20190419_125527

rontgen mulut puspa, agustus 2017

Langsung aja ya.

Gambar di atas adalah rontgen gigi saya di tahun 2017, yang sudah diperbarui. Alias gigi geraham bungsu yang kanan bawah udah ngga ada. Setelah cabut geraham yg pertama, keluhan seperti pusing agak mereda. Tapi dua tahun setelahnya, ada keluhan lagi. Pusing dan nyeri leher.2015 terasa, namun baru bisa cabut 2017. Tadinya mau cabut 3 gigi sekaligus, namun dokter menyarankan mending 2 dulu aja, terserah yang mana, nanti gigi terakhir dicabut setelah agak mendingan/ ga nyeri lagi. Takut ga enak makan minum. Karena setelah cabut gigi harus minum painkiller, kan.

Akhirnya saya memutuskan cabut 2 gigi, atas yang kanan kiri. Mantap kali. Saya sudah bayangin bakal duduk di kursi pasien selama 2-3 jam. Sudah siap cemilan dan lain lain. Sudah bayangin kursi pasiennya bakal ditidurin banget biar bisa mangap paripurna kkkkkkkkkkk (bahasa macam mana ini). Tapi kenyataannya..

Proses cabutnya cuma 30-45 menit lho! Sudah 2 gigi, itu. Saya ngrasanya sih cepet. Hmm, kayanya ga sampe 45 menit sih malahan. Saya dateng, duduk, ngobrol bentar, pak Bambang siapin ‘perkakas’ cabut giginya, trus suntik bius, nunggu 5-8 menit, bius bekerja, mulai deh cabut. Dan cepet, punnnnnn !!!!?!?!? Saya heran. Rasanya kaya giginya ditarik ke bawah trus udahan. Ga berasa apaapa, kan dibius lokal. Setelah disuntik bius itu, selain ngrasa mulut kebas, rasanya mual. Kaya pengen muntah. Dokternya sih ngasih tahu emang kaya gitu kalo dibius di mulut. Rasanya eneg mual. Wajar..

Setelah cabut, gusi saya dijahit. Lalu diminta gigit kapas bentar mungkin buat menekan pendarahan biar darahnya ga sampe mana-mana. Habis itu saya diresepin painkiller. Tentang pengobatan pasca odontektomi ini saya pernah nanya di milis sehat, oleh beberapa dokter dikasih tahu kalau kita ga perlu minum antibiotik setelah bedah mulut. Painkiller saja sudah cukup. Jadi buat mbambak yang sedang hamil atau masih menyusui, bisa kok cabut geraham bungsu..

image1

Tempat praktek drg. Bambang Dwirahardjo, Sp.BM.

Oh iya, tempat praktek drg. Bambang pindah ya.. Sudah tidak di dekat Pasar Demangan(?) lagi, tapi di Minomartani (seperti tertera di foto di atas, ya temanteman.. mohon jangan tanya lagi wlwlwl capek akutu). Kalo nomer hape, bisa tanya dengan telpon RSGM Dr. Soedomo UGM Yogyakarta, nanti dikasih tahu kok. Karena dulu saya dapatnya begitu juga.

Untuk cabut 2 gigi atas, saya habis 1.500.000, sepertinya sudah termasuk painkiller. Nanti di dokternya diresepin obat, bisa kita tebus di apotek mana aja. Seminggu setelah cabut, saya kontrol ke dokter Bambang lagi, lepas jahitan di gusi, udah. All is good..

Jadi kalau ada yang punya keluhan gigi, terutama geraham bungsu, baiknya kalau sempat segera dicabut. Karena belajar dari pengalaman, why should we keep something that doesn’t belong there? Especially when it causes you more pain? (((curcol detected wkwk.)))

Sekian ya, cerita odontektomi saya. Sepertinya akan berlanjut di part 3 yang entah kapan tayangnya (karena ga tahu kapan mau cabut geraham bungsu terahir/ kiri bawah). Semoga tulisan saya membawa kemanfaatan dan ngasih informasi yang cukup tentang proses cabut gigi geraham bungsu.

Pengalaman Odontektomi (bedah mulut)

December 29, 2013

Halo halo semuanya..

Maaf lama banget nggak apdet blg, dikarenakan nggak ada laptop dan kalo mau ngenet harus ke warnet terdekat XD

Kali ini saya mau cerita tentang pengalaman bedah mulut (Odontektomi). I know how it sounds. Embel-embel “bedah” bisa bikin yang baca/belum tahu jadi keder juga karena bayangin yang nggak-nggak.. Sebenernya odontektomi ini cuma operasi minor, tapi yang namanya operasi kan bisa bikin panik juga, ya..

Ceritanya dimulai dari awal November.. Sekitar tanggal 3 atau 4 November 2013 saya merasakan daerah sekitar geraham kiri saya ngilu. Akhirnya besoknya saya ke dokter gigi langganan saya yang kebetulan waktu itu praktek di RSJD Dr. Soedjarwadi Klaten. Walaupun saya nyampenya pagi, antrinya bejibun. Pas giliran saya, 2 asisten dokter (mantri ya sebutannya?) ngecek kondisi gigi saya. Waktu itu pak mantri bilang “Ini giginya ada yang mau tumbuh, mbak..” Saya mulai agak deg-deg an. Soalnya, saya pernah mengalami kasus geraham belakang sebelah kanan bawah yang harusnya dicabut, tapi saya nekat ngga nyabut (udah divonis harus nyabut sekitaran April-Mei 2012, tapi saya kekeuh ngemut ni gigi soalnya takut dicabut ekekekekee..). Pak dokter akhirnya meriksa saya dan mengukuhkan deskripsi pak mantri, bahwa gigi geraham bungsu saya harus dicabut dengan bedah mulut.

Kayanya waktu itu saya ngrasa apeees banget. Rasanya lemes gitu. Mana periksa sendirian, duit lagi cekak juga curcol, Pus??? Setelah diperiksa, pak dokter cerita-cerita dikit kalo kemungkinan gigi geraham bungsu saya tumbuhnya miring, makanya saya ngerasa ngilu yang disertai pusing sebelah dan sakit leher.. Kalo masih nekat ga mau dicabut juga, seterusnya saya bakalan ngrasa pusing-pusing sebelah dan sakit leher deh. Ya udah, saya nurut juga. ‘Kayanya kali ini ga bisa ngehindar, deh. Harus bedah mulut..’ pikir saya waktu itu. Dokter gigi saya bilang, saya perlu rontgen panoramic mulut+gigi saya biar pak dokter saya waktu itu (dan dokter yang akan melakukan tindakan bedah mulut) bisa mengetahui posisi tumbuh gigi geraham bungsu saya.

Dari ruang periksa klinik gigi, saya ke instalasi radiologi RSJD Dr. Soedjarwadi Klaten dengan membawa surat rujukan buat rontgen dari dokter gigi saya. Setelah di-rontgen, eng ing eng…. Kelihatan deh si geraham bungsu bandel-nya.. And guess what, ada 4 yang tumbuhnya nyeleneh! 😆

Rontgen Panoramic_Puspa1

Rontgen Panoramic_Puspa1

Rontgen Panoramic_Puspa2

Rontgen Panoramic_Puspa2

Jelas ga gambarnya? Moga-moga jelas ya. Heheheh.. Bisa saudara-saudara sekalian lihat, yang bawah kanan-kiri gigi geraham bungsu nya posisinya bobok (ngantuk kali ah, bobok).. Waktu itu sakitnya yang sebelah kiri bawah, dan pengennya nyabut itu dulu.

Habis rontgen saya balik lagi ke klinik gigi di RS tsb., sama dokternya dikasih lihat posisi gigi saya dan dikasih obat buat meredakan nyeri dan mengurangi pembekakan. Karena giginya tumbuhnya tidur, jadi gusi nya kegigit dan bisa terjadi pembengkakan di sekitar gigi yang tumbuh tidur tsb.

Akhirnya saya pulang, beli makan *laper beudz, kaks*, trus ngobat. Habis itu saya bbm an sama temen-temen yang sekiranya tahu ahli bedah mulut mana di daerah Jogja (rumah saya lebih dekat ke Jogja) yang recommended. Sama temen saya si fulanah saya dikasih rekomendasi ke RSGM Prof. Dr. Soedomo yang punyanya UGM. Besoknya saya cuss ke sana deh, dianterin sama temen..

Sampe di RSGM Dr. Soedomo, antri lagi. Ga gitu lama sih, habis itu saya dipanggil. Masuk ke ruang periksa, ada dokter gigi yang jaga, trus sama bapaknya ditanyain keluhannya. Saya serahkan rontgen gigi saya, trus ditanyain pengen bedah mulut kapan. Cengohlah saya “Emang kapan aja bisa pak? Hari ini bisa, gitu?” Bapaknya bilang “Bisa kalo mbak mau.. Tinggal ke lantai 2 aja, nanti daftar buat tindakan bedah di sana.” Ya udah deh saya ke sana. Deg-deg an. Sampai di tempat, saya daftar, trus dipanggil ke ruangan tindakan. Di sana saya nggak langsung bedah.. Diperiksa dulu tekanan darah sama dll deh; lupa, saya. Yang meriksa masih residen, alias calon Sp.BM (Spesialis Bedah Mulut). Sama mas-mas dan mbak-mbak residen saya diajakin bercanda, mungkin niatnya biar suasana cair kali ya. Tapi saya tetep aja tegang. Habis itu saya diperiksa tekanan darahnya(?). Lupa. Pokoknya sama mas residen saya disuruh cek lab dulu biar kondisi saya jelas kalo saya siap melakukan tindakan bedah mulut. Asumsi saya, mungkin karena beberapa kasus bedah mulut, si pasien ada yang sangat banyak mengeluarkan darah, ada yang sedikit, jadi harus jelas saya termasuk golongan pasien yang mana.

Alhamdulillah saya dikasih kesempatan oleh Allah SWT buat men-delay tindakan bedah mulut saya dengan instruksi mas-mas residen buat cek lab tersebut. Soalnya saya agak-agak ga percaya gitu dibedah sama yang bukan Sp.BM. Heheheheheheh.. Sesampainya di rumah, orang tua menyarankan buat bedah mulut di tempat praktek drg. Bambang Dwirahardjo Sp.BM. Beliau ini juga termasuk dalam staf pengajar di FKG UGM. Orang tua saya dapatnya referensi dari temen-temen mereka, kalo bapaknya ini dokter gigi yang oke punya lah, di Jogja. Kalo nyabut, ga sakit. Gitu. Saya sih percaya-percaya aja. Setelah dikasih tahu sama orang tua, saya telpon ke RSGM FKG UGM, tanya drg. Bambang Dwirahardjo, Sp.BM praktek hari apa aja. Sama mbaknya resepsionis saya dikasih nomer hapenya beliau; katanya bisa langsung menghubungi buat janjian periksa. Ihwaw. Asik. Sore sekitar jam 4an saya telpon pak Bambang. Beliau ramah banget.. Sama beliaunya saya disuruh langsung ke tempat prakteknya yang letaknya di dekat pasar Demangan/Jl. Gejayan.

Dari Klaten saya berangkat pagi, ambil rontgen saya yang saya tinggal di RSGM FKG UGM. Bayar biaya konsultasi sama residen nya kmaren, trus ke kos-an temen dulu numpang makan + sholat. Sekitar jam 3 saya berangkat ke tempat prakteknya pak Bambang Dwirahardjo, Sp.BM. Eh, ternyata baru buka jam 5. Untung di deket situ ada angkringan, akhirnya saya sama temen saya nunggu di situ (sambil memamah biak + ngeteh jahe, soalnya habis itu kan ga boleh makan macem-macem. Jadi dipuasin deh makannya hehehe).

Sekitar jam 4.30 tempat prakteknya sudah dibuka sama bapak yang bertugas bersoh-bersih tempat praktek pak Bambang. Karena temen saya ada keperluan lain, akhirnya saya ditinggal deh. Sendiri lagih, tuwips ;___;

Akhirnya saya masuk tempat praktek, disambut senyum ramah pak Bambang. Saya cerita kondisi gigi saya, trus kasih lihat rontgen panoramic gigi saya. Sngkat cerita bapaknya bilang “Ini harus dioperasi, dik.. Gimana? Mau?” (1. Iya, saya dipanggil “dik” sama bapaknya. Kiyut ya? mengingat saya udah nggak imut-imut lagi bentuknya; 2. Yaelah, kaya saya punya pilihan lain aja selain operasi 😥 )

Saya menyetujui buat diambil tindakanbedah mulut, tapi pas di kursi periksa saya memecah keheningan dengan bilang “Nggg, Pak, saya ijin pipis dulu boleh pak?” Kevelet vivis, cyin. Ditahan dari masuk ruang praktek. Surplus cairan masuk. Hehehehe.. Bapaknya cuma senyum dan membolehkan, sambil mem-proceed prakteknya dengan memanggil pasien urutan 2 dulu..

Kursi pesakitan

Kursi pesakitan

Itu yang di kursi periksa bukan saya btw.. Itu ibu-ibu yang ngeduluin saya pas saya lagi vivis. Iya, ruang periksanya sederhana banget; saya juga tadinya ngira ruang prakteknya pak Bambang ini bakalan high-tech banget, sopistiketit dll, tapi ternyata sederhana. Mungkin karena saking sibuknya si bapak sampe ga ada waktu buat ngurusin kali ya.

Mungkin ini bagian yang paling ditunggu, ya. PROSES BEDAHnya.. Kekekekekeeee..

Hold your hats, ladies and gentlemen. Sebelum diperiksa, saya diajak ngobrol dulu sama si bapak. Saya juga tanya-tanya pertanyaan dasar kaya “Nanti sakit nggak pak?” bapaknya (lagi-lagi) senyum dan bilang “Nggak, dik.. Kan dikasih pati rasa/bius lokal (anestesi?)..” Saya nambahin “Saya deg-deg an banget nih pak..” Sumpeh kalo inget ngakak. Mana muka saya pucat banget waktu itu. 😆

Pak Bambang mulai tindakan bedah dengan bersihin area gigi saya yang akan dicabut; dikasih semacam pembersih gitu, trus akhirnya disuntik anestesi di 2 lokasi dekat gigi geraham yang akan dicabut. Nggak ada acara dibedah 2 atau 3 orang, atau pake mukanya ditutupin pake kain biar ga ngelihat proses bedah, kaya yang saya baca pas nge-google. Semuanya dilakukan oleh pak Bambang sendiri, dan dia kalem banget pas operasi. Ga sradak sruduk atau gimana gitu.

Sakit ga disuntik gusinya? Seingat saya ngga, cuman kaya digigit semut(?). Kaget aja.. Tapi nggak sakit kok. Habis disuntik, pak dokter nunggu anestesinya bekerja. Ya kira-kira 8 – 10 menit lah. Waktu itu saya ga berhenti ngucap laa haula wala quwwata illa billah takut bener saya soalnya. Hahahah.. Alhamdulillah waktu itu saya agak berbesar hati. Ga gitu takut lagi. Pak dokter nya juga ramah. Saya diajak ngobrol sambil nunggu bius lokalnya bekerja.

Waktu saya sudah ngrasa bibir dan lidah saya kaya kesemutan dan ga bisa digerakin, saya lapor sama pak Bambang. Rasanya kebas gitu lidah + bibir sebelah kiri saya.

Saya lupa pas nya setelah itu gigi saya diapain. Yang jelas alat-alat tajam kaya bor dan kawan-kawan nya sering mampir di mulut saya. Tapi nggak sakit. Saya sempat merasa sedikit ngilu, tapi habis gitu ditambah lagi bius lokalnya di 1 titik di area pembedahan. total bius lokal nya 3, sama seperti kebanyakan tindakan bedah mulut. Habis itu ngga ngerasa apa-apa. Mungkin cuma mual aja, karena waktu dibedah ga bisa sering ngeludahin serpihan gigi yang dibor, jadi ditelen aja apapun yang masuk sampe kerongkongan.. Sama efek bius lokal kali ya. Ga tau kenapa rasanya agak sedikit mual.. Alhamdulillah lagi, dokter gigi saya yang melakukan pembedahan laki-laki. Jadi waktu ngambil gigi bisa kuat gitu.. Nggak sekali tarik juga sih. Karena posisi gigi saya tidur, jadi harus dibelah dulu giginya biar bisa diambil.

Saat yang ditunggu-tunggu tiba. It was almost the end!

Pak dokter ambil jarum dan ngejahit gusi saya. Lagi, saya nggak ngerasa apa-apa. Nggak sakit. Mulut pegel dan agak mual karena nahan nelen liur yang kecampur sedikit darah dan serpihan gigi. Saya disuruh kumur pelan-pelan, ga boleh kenceng. Habis itu disuruh nggigit kapas di bagian gigi yang dicabut tadi. Bapaknya ngasih lihat gigi saya, trus saya bilang “Boleh saya simpen ga pak? Buat kenang-kenangan.. Heheee..”

Tadaaaaaa~

Tadaaaaaa~

Maaf bagi yang takut sama darah atau jijik, mungkin bisa di-skip aja.. Hehe. Giginya dibelah dua, biar gampang ngambilnya. Sama pak dokter saya dikasih tahu kalo darah saya yang keluar waktu tindakan bedah sedikit, jadi mungkin proses penyembuhan pasca operasi agak lama. Setelah operasi saya dikasih resep buat nebus obat: Cataflam, Memfinal 500, sama Spiramycin (antibiotik). Saya juga disuruh buat ke tempat praktek pak Bambang lagi seminggu setelah operasi buat lepas jahitan dan kontrol.

Yang saya antisipasi setelah operasi adalah sakit sesudahnya. Kira-kira 1 – 1.5 jam setelah operasi saya belum merasakan sakit apa-apa. Mungkin cuma sedikit senut-senut. Sesampainya di rumah, saya langsung minum ketiga obat tadi. Sama makan roti. Oh iya, sama pak dokter saya dibolehin makan apa aja. No super strict eating rules. Yang ngga boleh itu sikat gigi di hari pertama setelah operasi, sama makan yang pedas/panas. Kalo minum minuman dingin dianjurkan, buat membantu proses pembekuan darah. Sama si mamah ditawari es krim, tapi saya diem aja sambil elus-elus pipi sama memble karena bibir kiri masih agak sedikit kaku :mrgreen: Setelah ngobat, saya tidur.

Saya ga pernah telat minum obat, jadi resiko kesakitan bisa diminimalisir. Sampai hari ketiga setelah operasi, saya baik-baik aja. Hari kedua aja masih bisa berkicau dan ngobrol sama mas pacar via telpon. Kira-kira hari ke-empat atau ke-lima, obatnya mulai habis. Waktu itu Memfinal nya yang habis kayanya. Jam 3 pagi saya kebangun, kesakitan. Ngilu bingiitsssss, kalo kata anak-anak gahol 😀

Esoknya saya telpon pak Bambang dan dikasih tahu kalo kondisi tiap pasien pasca operasi tu beda-beda. Ada yang butuh painkillernya agak lama-an, berkenaan dengan kondisi penyembuhan yang agak lama juga. Saya beli painkiller lagi, dan masalah ngilu gigi terselesaikan. Eh, habis itu muncul sariawan di deket lokasi yang habis dicabut. Perihnya kaaaaakkkk ampooonnnn.. Saya google dan katanya bisa diredakan dengan berkumur air garam (airnya hangat). Setelah itu perihnya agak mendingan. Hari ke-6 pasca operasi saya ke praktek drg. Bambang lagi, dan mengkonsultasikan sariawan saya. Beberapa kasus bedah mulut memang ada yang disertai sariawan seperti saya. Mungkin dikarenakan imunitas menurun, atau proses penyembuhan yang lama, saya kurang tahu. Tapi beberapa minggu setelah bedah mulut, saya konsultasikan dengan dokter gigi saya di Klaten, katanya itu karena efek bor waktu operasi.. Tapi wallahu a’lam soal kebenarannya.. Mungkin ada yang tahu soal ini?

Setelah diambil jahitannya, ngilu masih bertahan sekitar 2 minggu pasca operasi kalo saya telat minum obat. Jadi waktu itu kalo telat sedikiiit aja ngobat, ngilu lagi bekas operasi saya 😥

Dua minggu lebih sedikit, saya bisa lepas obat. Sembuh deh. Tapi masih harus hati-hati makan nya, takut nyelip di sela-sela gusi yang bolong hehehe.. Sampe sekarang pun masih suka ada sisa makanan yang nyelip di situ kalo lagi heboh makan. Tapi ada hikmahnya, jadi lebih rajin sikat gigi :mrgreen:

Buat yang mau/hendak bedah mulut, ga usah takut. Beneran, ga sakit. I’ve been there, done that. Setelah operasi, buruan diminum obatnya. You’ll be fine 🙂

Saat ini saya masih harus ngambil 3 gigi lagi, tapi kayanya entar-entar aja deh. Nunggu duit terkumpul dulu. Hihihihi..

Sukses ya, buat yang mau bedah mulut.. Semoga lekas sembuh ^__^

Life of Pi (2012), the Movie

December 11, 2012

Some people say, write it when it’s (still) hot.

I am here, trying to do it. But due to the lack of vocabulary-mastery, I’m sorry if this review does not do any justice towards the film’s real value.

Life of Pi (2012)

Life of Pi (2012)

Last Monday, I went to movie theater to watch Life of Pi (2012). It’s a 3D film, so I had to put extra 3D glasses to maximise the visual effect. Plus, it was my first 3D film. Don’t hate. There should be first for everything, and I’m glad I picked this film to begin my 3D film-journey.

This film is visualised based on Yann Martel’s book, with the same title “Life of Pi”. I have read the book, but it was years ago. I bought the book in 2009, I think. And I love it. It has two point of views in building whole stories: from Pi’s point of view himself, and from Yann Martel as the author/writer. The conversations are witty; some funny, even. But unfortunately, I’ve already forgotten most of the story details–that’s why I choose to review the film here, aside of the book.

***SPOLER ALERT. YOU HAVE BEEN WARNED***

This is quite embarrassing but I cried most of the time while watching this film.

Some scenes are just too emotional. Like the moment when Pi Patel persistently trying to convince the whole member of his school that people should call him “Pi” instead of “Piscine”. He stated how he hated being called “Piscine”, cause it sounds like “Pissing”, or “peeing”. Makes any kids uncomfortable when people make fun of their names. I wanted to yell when Pi Patel tried to introduce his name by mentioning all the Pi digits during math class. He spent boards and boards to write the numbers of Pi.

Because this film tells about the journey of a young man in the sea with animals, it shows many scenes involving animals. You know what? It IS amazing. Since it’s 3D film, the film tries to visualise the life in the zoo, forest, the sea, the sky. I could not stop “Oooohhhh” and “aaahhhhh”-ing when the film showed me the marvelous creatures of the sea, or the view of the deep Pacific Ocean. I can not stop wondering why would people laugh during some scenes, like when the tiger (Richard Parker) was hungry, or when Pi escaped from sinking ship with 3 animals and the animals were fighting to settle their territory/emotions. It was sad, okay. It was not funny. But again, for each is their own, and we have different perspectives toward the things we witness, so I guess I can tolerate that. A bit.

You know what else makes me teary and having goosebumps?

The soundtrack(s).

My mind suddenly wandered to India when the film was starting. Soothing, relaxing tune to start the viewers’ imaginations. The opening soundtrack was too beautiful for words. That was just perfect. While we were given scenes of the life in the zoo, we heard soundtrack which made us think of India. So beautiful. (By the way, as I’m typing this post, I keep listening to Life of Pi’s opening soundtrack. Goosebumps again. I feel like crying hahahahah).

My friend said that Pi’s journey in Pacific Ocean was not covered justly, or long enough. I kind of agree with him but keeping the film’s duration to cover whole stories of the book seems hard. Because every bits in pieces in the story is important, so the director must have the eye for picking the right and perfect story to come up with.

Life of Pi claims that Pi Patel’s story is the kind of story which will make you believe in God. The story uses philosophical approach by raising the question like “Who is God”, “Does he exist”, “should we believe in God/religion”. Some horrible things were told to happen here, so the search of God was begun. Will you still believe in Him, even after all of these bad things? Will you hold on your religious values, even when people say it’s weird or irrational?

Life of Pi (as both book and film) offers so many lessons about bravery, faith, and the love to nature/animals/other creatures. Instead of taking animals as means of entertainment, we should take them also as God’s creature. Respecting them.

I can’t tell anymore, I guess. Can’t even get myself to move on after watching such beautiful film. I might watch this film again, so beautiful. If you haven’t watched this film, you should! I give this film 4.5 of 5 stars, because of its beauty, the emotional stories it carries, the lessons of faith-bravery-and love, and of course for its beautiful soundtrack.

I hope you enjoy reading my review, I welcome any feedbacks/suggestions/inputs.

Thank you 🙂

– Puspa

P.S.: for further enjoyment, you may want to listen to this, esp. Pi’s lullaby. You’re welcome.

Jakarta, The Cabin In The Woods (2011), and some other random things: a long post

September 17, 2012

Good morning ladies and gentlemen, beloved readers of nucleardebris.

It’s been a month since my last post, and I’m quite unsure if any of you anxiously waits for my next post. Hashtag: miss nobody.

I have decided that today I’m going to blog my previous journey to Jakarta, Indonesians’ version of City Upon a Hill, the Promised Land, whatever. I will also blog about my film review, The Cabin In The Woods (2011), and some jotted thoughts about life in Jakarta.

Last September 6th I went to Jakarta to visit some friends. There were nothing to see there actually, except malls. Shopping centres, designers’ stores (I thought I was really excited about this but not really, no), all kinds of foods, and traffic(!!!).  Can’t say anything new about Jakarta. Most Indonesians will directly picture extremely humid-hot city, lots of traffic, expensive living, long walks and waiting, tall buildings and extreme life. I was too exhausted to do mall-sightseeing. Surprisingly, I got sick of malls and malls’ foods. I didn’t even care of how I looked like! (this is something quite new about me, since I always care about how I look) Gulped and yelped when I saw Zara store at Plaza Senayan cause I’ve been wanting a good, decent blazer but my inner strength told me not to step in. So I just walked, (not) so strong and frugal. Then I watched The Cabin In The Woods (2011) with some friends, ate Burger King (which I personally say it’s overrated), and went to Plaza Semanggi’s sky dining. And home. And ate some more foods. And snacked some more. And slept. My life is awesome cause it contains endless interactions with foods. K.

If “shocking” is strong enough to describe something wow but rather in negative way, I’ll give it to Jakarta. Life in Jakarta consists of wasting money and wasting some more. I might need to learn economics 101 to understand how Jakartans live their life by paying more than people who live in other cities. Everything is more expensive in Jakarta. People pay much for foods, transportation, lifestyle. The only means of entertainment they have is shopping centres. High-paced life, high competition, high demands. Etcetera. Etcetera. Life in Jakarta is quite stressful… But I saw many cute guys there, so….. 

Now Cabin In The Woods (2011).

 

The Cabin In The Woods (2011)

I saw some people’s I follow on twitter talked about this film in such excitement, so I decided to watch it with my friends. Up until now I don’t know how do I feel toward this film. I’m torn between like and hate. So I might just go with 3 stars out of 5 for this film.

  • I like the idea of this film

When I googled spoilers (YES I LOVE SPOILERS) for this film, it says that its genre is comedy-horror? Couldn’t imagine what comedy-horror was like, so I just pictured Scary Movies just to prepare myself from expecting too much of this film. If you haven’t watched The Cabin In The Woods (2011) and hating spoilers, I’m sorry cause I will just type whatever crosses my mind about the film. Don’t worry though, I might have the memory of a squirrel so I won’t describe the film in details.
For me, this film is like The Village (2004) meets Scary Movies. It delivers urban legend/mythological story in modern way. I was kind of thinking this would be like all Scream trilogy with some witty jokes in it, but it’s not. It tells about the life of 5 different people: 3 guys, 2 girls, having a vacation in an old cabin inside a forest. There were some half-porn scenes (O God please forgive me cause I always talk about porn in my reviews), but it’s nothing actually; it’s added to complete the story, that’s all.  —(OKAY I AM FREAKING OUT CAUSE I’M HEARING NOISES AND IT’S 2 AM)— *clears throat* Ahem. So, okay, I like the idea of this film because it’s more than just a mere thriller/horror film. It adds something new, like combining classic tale of human sacrifices in modern concept: human puppeteering. There was some organization who works to ‘provide’ humans’ lives to feed the ancient gods. This organization used modern method, choosing their group of victims selectively. The group must consist 5 kind of people: The Whore, The Athlete, The Scholar, The Fool, and The Virgin. These people’s bloods or soul or whatever from them, must be sacrificed to the ancient gods to stop the gods from destroying world and life. I can’t go into details cause I already forget the story lines, but over all it’s quite entertaining. Some lines are funny, but not that funny. Fran Kranz is funny, and Chris Hemsworth is hot as the core of the sun. Ugh.

  • I hate the ending

When I saw the ending I just wanted to shout “I don’t get it” loudly and shuddered. It was too “meh”, I just can’t describe how “meh” it was.

***

I bought Virginia Woolf’s The Waves! Can’t wait to read it (after finishing my long list of reading). And, by the way, I have sudden urge of buying Doc Martens boots; or any kinds of boots, actually. What do you think? Is it comfortable to walk in boots in such hot-weathered place like Indonesia?

Sorry for ending this post in such un-interesting way. Right now I am hungry but I have no guts in getting out of my room, plus I’m quite sleepy.

Thank you for putting up with me + reading my posts. Leave your comments, say hi to me, or whatever you want to do on comment sections.

Have a great day ahead of you!

– Puspa

Film Review: The Dark Knight Rises (2012)

August 8, 2012

Sigh.

Christopher Nolan’s The Dark Knight Rises (2012)

I know I’m a bit late for almost everything, esp popular culture products. And I’m not the kind of person who is easily swept away by trends and popular excitement; but here I am, committing myself to write some pieces of my thoughts about The Dark Knight Rises (TDKR).

I watched it this afternoon with some friends, and I. Love. It. I love it more than I should, as matter of fact. Before going to a somewhat thorough reviews, let me reminisce the previous sequel, The Dark Knight (2008). To be honest I just watched The Dark Knight (2008) a week ago, because I couldn’t stop thinking why this film got high rate on rottentomatoes and some people regard it as a great, yet dark and mysterious film. Since I watched in on my laptop, it took me more than its normal viewing duration (2.5 hours) to finish the film. Hell, it took me 5 hours-ish. In my honest opinion, it was exhausting to watch The Dark Knight (2008). Because yes, it’s dark, and it brings criminality and superhero story to the next level. The Joker (played by beloved Heath Ledger), as Gotham City’s craziest villain, tried to prove that there was no such thing as humanity. He tried changing the city’s future hero, Harvey Dent, to be as vengeful as him. This is shown when Joker used Gotham as his playground, by killing innocent people and some important figures as if they were just toys. And Batman, was never be the main target. Joker did not intend to kill Batman, cause Batman was his playmate. So much for the philosophy of Gotham’s great criminal. In my opinion the Dark Knight (2008) was great, but it’s not my taste. Too gloom and too philosophical, if I may say, for myself.

I’d like to warn you, that the next paragraphs will contain spoilers. So if you hate spoilers and yo haven’t watched TDKR, you can stop here and save your time.

I only go to theaters to watch action films. I rarely watch drama cause I tend to cry a lot, and it’s not so pretty to cry a lot in theaters. TDKR (2012) is action-fantasy film but I found myself crying during some scenes. Mostly, when Alfred told Wayne how he loved Wayne and tried to save him as best as he could. Plus, some scenes where Blake (Joseph-Gordon Levitt), showed his pure kindness in saving people, even though he’s being called as a “hot head”. I cried a lot, swore a lot, screamed a lot cause I’m expressive like that. And thank God, my friends didn’t care much of what I did cause I’m sure they felt it too. To say that watching this film is not exhausting is a lie. Cause it was exhausting as well, but in a good way. It combines action and drama in equal portion so I don’t mind at all. You’ll find yourself live the story and feel the emotions. In some moments I felt like watching Lord of The Rings, esp during the final scenes where the good met the evil and collided. It reminds me to the battle of Rohan.

Christopher Nolan did a great job in giving a birth to this film. He did not give easy way out for the problems exist in the film, like when the plot went down suddenly there were Robin, Batgirl, etc. No. Nolan did not let his film’s viewers to sit back and relax. The film begins with a chilling idea that Gotham mourned the death of Harvey Dent, and there was some bad guys plus Bane, dealing with a nuclear-physicist. For me it wasn’t much of a thrill. Bit by bit the film introduced me with some characters. Then, the plot developed. It wasn’t just for a stolen pearl necklace (stolen by Anne Hathaway the Cat Woman), but more of the idea where it began, why it was done. Why Wayne’s fingerprint was so important etc. (you find it yourself). The story gets me, as it gets interesting minute by minute.

Now from characterisations. Hm. I don’t have much criticism anyway, since the film blows me away. I love how each character supports the flow of the story well and how those people are build their own story. That anyone can be hero for the people around them. Nolan did not put Wayne alone as the center of the attention, or Bane as the ultimate vigilante here. He put every character in their best places. Everyone is vital. Everyone is important. Everyone is just as worthy as the others.

If you know me very well, I am crazy about Joseph-Gordon Levitt’s precious face. He’s like, a drama king with serious face. I love, how Nolan did not simply put him as Batman’s assistant, to save time. He did not just “Hi, you’re good and you have a kind heart, be a Robin to my Batman *and BAM!*” Thank God, no. Blake, portrayed by JGL did a great job on what’s best for him: saving people by just being a commoner. Sorry for starting the character reviw from JGL, though. I love him. And by the way, I’m not going to have a thorough discussion of character review here. Just a highlight of some impressive scenes and thoughts about the main characters.
Christian Bale is awesome. Rocking those sexy lips, deep voice, and great act, as usual. He really portrayed the rise of a hero from his deep sleep. Slaughtered and humiliated by Bane, he was thrown away to the place where Bane was raised. I personally learned a lot lessons from this film. I don’t know if I’m being bought by great actors, but there are some morals of this story, if we look close enough. I love the scene where Wayne did a jump in the hell-ish Caribbean prison. It was heartbreaking, heart throbbing *again, I cried here*. It shows me how fear is natural. Fear will show you what to do. Again I’m not a much poet to describe how fear is supposed to nurture someone or a character, but by being frightened enough to certain things, we force ourselves to defend our existence. It’s not about how we physically endure the pain life has offered, but more on how we mentally react to suppress the fear and turn it into power.

Anne Hathaway, surprisingly did a wonderful job as Cat Woman. Honestly when I heard the name “Anne Hathaway”, I didn’t think she could play as a mysterious, sexy, double-sided character like Cat Woman. She proved me wrong. She did great. I need to add how witty and un-sloppy she played there. So good. Hands down, Anne Hathaway.
And people, MUST, appreciate Marion Cotillard’s appearance in the film. Adding her in TDKR team betters the story even more. Seriously though, who would not fall for that sexy, deep, mysterious look? And please notice how slick she could be! So good. I always love her.
And of course I love Tom Hardy, Gary Oldman, Michael Caine, Morgan Freeman too. They are awesome. It’s just impossible for me to write thorough reviews of their characters. This post might turn to be a paper if I force myself to write things thoroughly.

Everything is great in the film. Everything is planned, supported by each of the element existing in it. I give 4.5 stars of 5 stars for this film, cause I love it.

Seriously, you must watch this film in theater.

Book Review: Haruki Murakami’s Kafka on the Shore

July 31, 2012

Haruki Murakami – Kafka on the Shore

.

I’m not promising to describe my feelings and analysis upon this work in such a great detail, cause I read this book in between trips, when I got bored waiting for certain queues, whenever I felt like reading the book. I might forget some important details, therefore I’m sorry for not being able to give a good review.

Kafka on the Shore is my third Murakami book. Sputnik Sweetheart was the first Murakami’s book that I read and I quite enjoyed it, even though I didn’t really like how it ends. It’s hanging me, left me in questions. Norwegian Wood, is by far, one of the best books I’ve read. The story touches me and it leaves such an impression and hard to forget.

I give 3 of 5 stars to this book because of these 2 points:

1). The plot is too slow.
I love how Murakami describes things and people’s feelings, alright. He is great with words. But I think the sequences of events happened in this book are happened too slow. Let’s say the slow plot and events happened in the book happened for a reason, BUT Murakami didn’t explain really well the connections of some events happened there. Like, in first chapters he explained about a young boy (Nakata) who fell unconscious in a forest and after the event he could not function himself well. He took many pages to explain Nakata’s life but in the end he left me in question when Nakata suddenly died (I cried at that part because of Hoshino’s deep feelings to Nakata lol). I even still question what actually happened in the forest, in the beginning of the story. Who Nakata actually is and what is his role in connecting Miss Saeki and Kafka? Who is Kafka? Miss Saeki’s reincarnated-past lover? Miss Saeki’s son? Who is Kafka’s father and what’s his connection to Miss Saeki? I kind of wished Murakami had explained these connections and explained my questions in the end of the book, but no.

2). I just…don’t know how to respond/review some bizarre events happened in the book. Maybe I’m not that imaginative/creative/etc but if some unusual events happened there were metaphors or symbolism, kindly explain it?

* Some people claim the book has (erghhh, idk how to define what “delicate literotica”, sorry) some uncensored scenes, involving a 15 year-old boy who made love to his (suspected) mother. Well, I personally don’t really mind about it. But somehow it disturbs me a little when I had to picture the scenes.

I think that’s all my so-called review of Murakami’s Kafka on the SHore. I promise I will try my best to write more proper book review.

Next, I’ll be reading Leo Tolstoy’s Anna Karenina.

John Keats

November 28, 2010

Ah! dearest love, sweet home of all my fears,
and hopes, and joys, and panting miseries,
Tonight if I may guess, thy beauty wears a smile of such delight,
As brilliant and as bright
As when with ravished, aching, nassal eyes,
Lost in a soft amaze
I gaze, I gaze

— John Keats